#navbar-iframe { display: none !important; }
Αγαπητοί αναγνώστες. Το blog δημοσιεύει άρθρα από διάφορες πήγες. Δεν φέρει καμιά ευθύνη για όσους τα υπογράφουν. Πιστεύουμε πως με αυτόν τον τρόπο συμβάλουμε στον διάλογο που πρέπει να υπάρξει στους κόλπους της αριστεράς.

ΜΗΝΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΒΡΥΣΙΕΣ ΔΕΝ ΔΕΧΟΜΑΣΤΕ.... Και προσοχή, δεν αντέχουμε το ξύλο....!!!

Κυριακή, 7 Φεβρουαρίου 2016

Ας αφανιστούν και οι αγρότες ως «αναγκαιότητα» των πολιτικών της ΕΕ. Γιατί τελικά «μένουμε Ευρώπη» και με Σύριζα

Επειδή παρατηρώ συσκότιση και στρεψοδικία στο θέμα της φορολόγησης των αγροτών από διάφορα κυβερνητικά παπαγαλάκια για να αποφύγουνε τα ουσιώδη, το οποίο είναι το εξής ένα αν μπορούν να επιβιώσουν οι αγρότες με το νέο σύστημα, κάθησα και προσπάθησα να το μαθητικοποιήσω το θέμα όσο πιο απλά μπορούσα.

Ας δούμε λοιπόν τι λένε οι αριθμοί που είναι δεδομένοι σύμφωνα με το νέο σύστημα φορολόγησης λογιστικού εισοδήματος με βάση την υποχρεωτική τήρηση βιβλίων, με το οποίο όλοι οι αγρότες αντιμετωπίζονται ως ατομικοί επιχειρηματίες.
Εφόσον τα φορολογικά και ασφαλιστικά rates είναι αυτά που προβλέπονται από την νομοθεσία προς ψήφιση-νομίζω χωρίς αμφισβήτηση-, τότε αν Χ τα μικτά λογιστικά κέρδη οποιουδήπουτε αγρότη (πριν τις ασφαλιστικές εισφορές, που εκπίπτουν μόνο αν πληρωθούν εμπρόθεσμα αφού έχουν πληρωθεί όλα τα άλλα κόστη) τότε ο φόρος και οι εισφορές συνολικά είναι:

0.2Χ (20% ασφαλιστικές εισφορές για συνταξη) + 0.07Χ (7% εισφορές για περίθαλψη) + (0.26 επί 0.73)Χ (26% για φόρο εισοδήματος όπου 0.73Χ είναι το φορολογητέο καθαρό εισόδημα μετά την αφαίρεση εισφορών) = 0.46Χ + 0.25 επί (0.26 επί 0.73)Χ (το 25% είναι η 100% η προκαταβολή φόρου για την επόμενη χρονιά που συμφηφίζεται με την προκαταβολή προηγούμενου έτους στο 75% ) = 0.50Χ +650 (το χαμηλότερο τέλος επιτηδεύματος).

Δηλ κάθε αγρότης ασχέτως μεγέθους παραγωγής, τζίρου και λογιστικών κερδών θα πληρώσει το 50% !!!!! των μεικτών εισοδημάτων του συν 650 ευρώ (ποια μεικτά δηλ απλώς τα εισοδήματα προ ασφαλ. εισφορών δηλ ότι μένει στο τέλος για τις ατομικές δαπάνες κάθε είδους, εκτός της παραγωγικής δραστηριότητας του, ως επαγγελματία. Ενώ οι ασφαλιστικές εισφορές θα είναι με έκπτωση στο φόρο μόνο αν πληρωθούν εμπρόθεσμα, αφού έχουν πληρωθεί όλα τα άλλα κόστη).

Το μυστικό είναι ότι φορολούνται με το ΙΔΙΟ πολύ υψηλό ποσοστό ΟΛΟΙ οι αγρότες, κάτι που σημαίνει ότι μόνο από ένα μέγεθος τζίρου και κερδών και πάνω θα έχουν ένα διαθέσιμο εισόδημα μετά από φόρους και εισφορές για να επιβιώσουν. Πχ αν θεωρήσουμε ως όριο οικογενειακής επιβίωσης ως εντελώς μίνιμουμ τα 10.000 ευρώ, για μια αγροτική πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης 4μελή οικογένεια με 2 παιδιά, πρέπει να ισχύει το Χ – 0.50Χ -650 > ή ίσο του 10.000 (δηλ το υπόλοιπο που μένει από την κάθε είδους φορολόγηση και εισφορά για να ζήσουν).

Αν λύσουμε την απλή εξίσωση βγαίνει ότι επιβιώνουν στο παράδειγμα μας μόνο οι τετραμελής αγροτικές οικογένειες με δηλωμένα λογιστικά κέρδη από περίπου 21 χιλ ευρώ και πάνω, όταν το μέσο δηλωθέν αγροτικό εισόδημα είναι 2,5 χιλ.(υπ. 1) Άρα όντως οδηγούνται στον αφανισμό οι μικροί και οι πιο πολλοί μικρομεσαίοι αγρότες και επιβιώνουν οι μεγάλοι με το πρόσχημα “ότι επιτέλους φορολογούνται και αυτοί ειδικά οι μεγαλοαγρότες” (κάτι που αν συνέβαινε μόνο του χωρίς τα υπόλοιπα μόνο κακό δεν θα ήταν). Δεν κάνω τον ειδικό στο θέμα της φορολόγησης αγροτών, αλλά επειδή είχα κάποια επαγγελματική σχέση παλιά και με φορολογικά θέματα (όχι αγροτών) και επειδή οι βασικές αρχές φορολογίας είναι ίδιες παντού , έβαλα κάτω τα δεδομένα και έκανα τις πράξεις.

Επίσης κατανοώ ότι άλλο τα δηλωθεντα και άλλο τα πραγματικά εισοδήματα, αλλά όταν ο μέσος αγρότης δηλώνει 2,5 χιλ άντε να αποκρύπτει εισοδήματα που μαζί με τις αφορολόγητες επιδοτήσεις του δίνουν έναν συντελεστή επί 2 με 3 ως 4 στο συνολικό του εισόδημα από γεωργικές εργασίες, δηλ το πραγματικό συνολικό μέσο εισόδημα να είναι της τάξης των 5 με 10 χιλ. Ξανά δεν είμαι ειδικός αλλά κάνω μια υπόθεση και μιλάμε πάντα για το μέσο μικρό και μικρομεσαίο προς τα χαμηλά αγρότη μια και η μάζα των επιδοτήσεων δεν ξεπερνάει τις 2 χιλ για την πλειοψηφία των αγροτών (υπ. 2) και (φωτό 1). Φυσικά το νέο σύστημα, ως σύνηθες, θα έχει ΚΑΙ την δυνατότητα φορολόγησης με τεκμήρια, που θα «τιμωρεί» με ακόμα υψηλότερο φόρο την αληθινή ή θεωρητική (και άδικα καταλογιζόμενη) απόκρυψη εισοδήματος, ώστε η καταγραφή των λογιστικών κερδών θα είναι πια συνήθως κοντά στην πραγματικότητα, ως προτιμητέα.

Σε ένα παράδειγμα με αριθμούς: ο φτωχός αγρότης θα είναι σαφώς χειρότερα από έναν (ήδη εξαθλιωμένο) φτωχό μισθωτό ιδιωτικό υπάλληλο των 500 ευρώ/μήνα με ετήσιο καθαρό εισόδημα 7.000, από το οποίο έχουν ήδη αφαιρεθεί στην πηγή οι ασφαλιστικές εισφορές του και θα πληρώσει ως φόρο εισοδήματος 0 ευρώ. Ο αντίστοιχος, επίσης εξαθλιωμένος, αγρότης με 7 χιλ εισόδημα ως έντιμα (και αναγκαστικά λόγω νομοθεσίας) πια δηλωμένα «κέρδη» (προ ασφαλιστικών εισφορών), θα πληρώσει 50% δηλ 3.500 φόρο κ εισφορές συν 650 τέλος επιτηδεύματος = 4150 ευρώ και θα του μείνουν 2.850 για ΕΝΦΙΑ, ΔΕΗ, ΟΤΕ, οικογενειακές δαπάνες διαβίωσης κτλ ενώ θα παρει κατά μέσο όρο ως 2 χιλ επιδότηση, δηλ μένουν (το πολύ) 4.850 ευρώ σύνολο τελικό μετά από κάθε φόρο και εισφορά, μια κατάσταση σαφώς χειρότερη από την περίπτωση του φτωχού εξαθλιωμένου μισθωτού. Λογικό γιατί η ΕΕ θέλει η μεγάλη πλειοψηφία να γίνουν εξαθλιωμένοι μισθωτοί ως το κυρίαρχο εργασιακό και παραγωγικό μοντέλο και οι κυβερνήσεις εως τώρα απλώς εφαρμόζουν καταστροφικές «μεταρυθμίσεις» για να εφαρμοστεί (αυτό το μοντέλο), με την σημερινή «αριστερή» κυβέρνηση να αποδυκνείεται η πιο «αποφασισμένη και αποτελεσματική».

(φωτό 1)


Οι επιδοτήσεις είναι όντως περίπου τόσο χαμηλές, όπως στο πιο πάνω παράδειγμα, μια και σύμφωνα με στοιχεία του 2011 το 57% των δικαιούχουν πήραν επιδοτήσεις από 0 εως 2 χιλ/έτος και ένα άλλο 17,6% από 2 χιλ εως 5 χιλ/έτος (σύνολο 75% των δικαιούχων) (φωτό 1). «Επίσης οι σχετικοί κοινοτικοί πόροι για την Ελλάδα ανέρχονταν στην προηγούμενη περίοδο 2007-2013 στα 2,22 δισ. ευρώ/έτος (2013), ενώ την περίοδο 2014-2020 θα μειωθούν κατά 12% (σε σταθερές τιμές) για να φτάσουν το 2020 περίπου 1,95 δισ. ευρώ/έτος» (υπ.3-σελ 10).

«Σε γενικές γραμμές από αυτούς τους πόρους της ΚΑΠ στους μικρούς και μεσαίους αγρότες κατέληγε ένα μικρό μόνο μέρος. Αν δούμε την κατανομή των πόρων αυτών στην Ελλάδα ανά κλίμακα π.χ. για το 2011 (δε διαφέρει ουσιαστικά από χρονιά σε χρονιά), θα διαπιστώσουμε ότι το 74,6% από το σύνολο των δικαιούχων παίρνει μέχρι 5.000 ευρώ και αντιστοιχεί στο 17% των συνολικών πόρων (Πίνακας 1). Συνεπώς τα πολλά πάνε στους λίγους, στους μεγαλοκληρούχους και μεταποιητές. Αντίστοιχη είναι και η εικόνα σε επίπεδο ΕΕ, όπου υπολογίζεται ότι το 80% των επιδοτήσεων πηγαίνει στο 20% των αγροτών και το υπόλοιπο 20% στο 80% των αγροτών.» (υπ.3-σελ 8) .

Άρα σαφώς και οι επιδοτήσεις πια είναι και θα συνεχίσουν να είναι και ακόμα πιο χαμηλές συγκριτικά με αυτές του παραδείγματος (του 2011), ενώ φυσικά επιμερίζονται ως ποσά εκτός από ανάλογα με το είδος του προιόντος και σε ευθεία αναλογία, ανάλογα με το μέγεθος, την παραγωγή και (κυρίως) τα δηλωμένα στρέμματα του κάθε αγρότη, ενώ η νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ) της ΕΕ αποσυνδέει πλήρως τις επιδοτήσεις με την παραγωγή.

Επίσης τέλος στο παράδειγμα μας ο μισθωτός των 7 χιλ/έτος (ο εξαθλιωμενος πάντα) θεωρητικά παίρνει κανονικά τις ροές εισοδημάτων του ενώ ο αγρότης, ο εξαθλιωμένος πάντα τον οποίο αντιμετωπίζουν ως «επιχειρηματία» με τα 7 χιλ «κέρδη» , εισπράτει συνήθως με μεγάλη καθυστέρηση τις πληρωμές από τους χονδρέμπορους και τις επιδοτήσεις και υπάρχει και ρίσκο να μην τις πάρει καν κάτι που σε μια τεχνική ανάλυση (όχι πως πιστεύω σε αυτές πολύ) η αληθινή παρούσα αξια των εισοδημάτων του μειώνεται περισσότερο από ότι του μισθωτού. Ενώ έχει και ρίσκο ρευστότητας γιατί πρέπει να ξαναγοράσει αναγκαστικά στο νέο κύκλο εργασιών κάποιες βασικές παραγωγικές πρώτες ύλες. Αν και η αλήθεια είναι ότι επειδή τα πάντα είναι υπό διάλυση με τα μνημόνια και ο μισθωτός συνήθως στην πραγματικότητα πληρώνεται με σημαντική ως μεγάλη καθυστέρηση. Σημασία έχει ότι καταστρέφεται συνειδητά το ανθρώπινο κεφάλαιο στον αγροτικό κλάδο που είναι ένας κλάδος στρατηγικής σημασίας από όλες τις απόψεις και προστίθεται και αυτό ανάμεσα στα άλλα κοινωνικά εγκλήματα.

Προφανώς η λογική είναι να αναγκάζεις τον αγρότη να δίνει περισσότερα και από αυτά που δεν δηλώνει, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είτε με τον τεκμαρτό υπολογισμό, είτε με τον λογιστικό και με τις υψηλές ασφαλιστικές εισφορές και φόρο δεν τον οδηγείς στα όρια της μη επιβίωσης, σε ένα περιβάλλον αυξανόμενου κόστους παραγωγής και ζωής και μη ελέχγου τιμών πάνω στα προιόντα του (που είναι οι υπαρκτότατοι βασικοί λόγοι της επιδότησης των αγροτών παντού στις αναπτυγμένες κοινωνίες). Μιλάμε πάντα για τους μικρούς και μικρομεσαίους αγρότες όπου τα εισοδήματα έστω και τα αποκρυπτόμενα είναι τα διαθέσιμα για την προσωπική και επαγγελματική τους επιβίωση. ‘Ετσι αναγκάζεις τον μικρό και σε μεγάλο βαθμό τον μικρομεσαίο αγρότη να φύγει από το επάγγελμα του, αφού τον βάζεις σε ένα παιχνίδι που ακόμα και βραχυπρόθεσμα πια με αυτές τις αλλαγές θα επιβιώσουν οι μεγαλύτεροι «παίκτες», κάτι που είναι σαφής και ξεκάθαρη επιλογή της ΕΕ για την συγκέντωση της παραγωγής και του κεφαλαίου σε λίγους, ως την μόνη απάντηση στην ενδημική παγκόσμια καπιταλιστική κρίση και κατ’επέκταση κρίση της ΕΕ και της ευρωζώνης.

Το φοβερό είναι ότι πληρώνουν ΟΛΟΙ το ίδιο πολύ υψηλό ποσοστό εισοδήματος και από ένα εισόδημα και κάτω, που αφορά τους περισσότερους, δεν θα μπορούν να επιβιώσουν. Στην ουσία εκεί που έπρεπε να υπάρχει αφορολόγητο στους μικρούς, χαμηλότερος φόρος στους μεσαίους και πολύ σωστά υψηλότερος φόρος στους μεγάλους υπάρχει ΙΔΙΟΣ ΦΟΡΟΣ για όλους. Καθαρά νεοφιλ λογική όπου αντιμετωπίζει μικροεπαγγελματίες και αυτοπασχολούμενους με τον ίδιο τρόπο με κανονικές επιχειρήσεις με δυνατότητες αυτοχρηματοδότησης, αποθέματα και κεφάλαια. Είναι εξαιρετικά ολοφάνερη η σκόπιμη επιλογή να τους αφανίσουν ώστε να επιβιώσουν κατά κύριο λόγο λίγες μεγάλες εταιρείες αγροτικής εκμετάλλευσης που θα έχουν πρόσβαση σε Ελληνικά και Ευρωπαικά κεφάλαια. Κάτι που ήδη έχει συμβεί σε άλλες χώρες της ΕΕ. (υπ.4) Μετά πολύ πιθανόν να ρίξουν τα παρανοικά φορολογικά και ασφαλιστικά rates, όταν ο σκοπός θα έχει επιτευχθεί, δήθεν για τους γνωστούς λόγους «ανταγωνιστικότητας και φορολογικής δικαιοσύνης».

Τα πάντα υπολογίστηκαν με βάση το εισόδημα φέτος εντός του 2016 που θα φορολογηθει το 2017 ή το εισόδημα του 2017 με πληρωμή στο 2018 ή μάξιμουμ εισόδημα του 18 με πληρωμή το 19 σύμφωνα με άλλες πηγές, ανάλογα με το πότε θα οριστικοποιηθούν οι προβλεπόμενες φορολογικές και ασφαλιστικές «μεταρυθμίσεις» «θανάτου» για τη πλειοψηφία των αγροτών. Σημασία έχει ότι κάποια στιγμή θα είναι μια δεδομένη κατάσταση και λογικά θα ισχύσει ο πιο σύντομος δρόμος στην καταστροφή λόγω της επιτάχυνσης με κάθε τρόπο της επιβολής της πολιτικής της ΕΕ από το κουαρτέτο. Οπότε οι διάφοροι παπαγάλοι ας κόψουν τις στρεψοδικίες και το σανό.

υγ

Όταν η προκαταβολή φόρου σταθεροποιηθεί στο 100% το συνολικό ποσοστό εισφορών και φόρων θα είναι λίγο κάτω από το 50% για τα υψηλότερα εισοδήματα και αρκετά πάνω από το 50% για τα χαμηλότερα και από 60% και πάνω για τα πιο χαμηλά εισοδήματα κάτω από 5 χιλ λόγω τέλους επιτηδεύματος (δηλ. bottom line τελικά οι φτωχότεροι θα πληρώνουν και περισσότερα από πάνω όχι το ίδιο). Ολοφάνερα η κυβέρνηση συριζανελ κάνει ότι ο άλλος «εναλλακτικός» πόλος του συστήματος εφαρμογής των πολιτικών της ΕΕ, ΝΔ δεν θα μπορούσε λόγω σκληρότερων κοινωνικών αντιδράσεων.

υγ2

Σημαντικό εκτός από την φορολογία και τις εισφορές που είναι θέμα κατανομής εισοδήματος του αγρότη που του αφήνει πολύ λίγα για τις προσωπικές και οικογενειακές δαπάνες διαβίωσης, για αγρότες με χαμηλά και μέσα προς χαμηλά εισοδήματα, είναι μαζί με όλα τα άλλα μαζί με την προκαταβολή φόρου στο 100% οι μικροί και μικρομεσαίοι αγρότες χωρίς χρηματικά διαθέσιμα, χωρίς πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό και με καθυστέρηση στις πληρωμές από επιδοτήσεις και στις πληρωμές από χονδρέμπορους θα έχουν και άμεσο πρόβλημα βιωσιμότητας ακριβώς αυτή και την επόμενη χρονιά που θα εφαρμοστούν οι «μεταρρυθμίσεις». Αυτό λόγω της πλήρους έλλειψης ρευστότητας, αν υπολογίσουμε την ανάγκη να πληρώνονται άμεσα οι αναγκαίες αγορές πρώτων υλών κάθε νέου κύκλου εργασίας για την παραγωγή ενώ συνήθως ταυτόχρονα εκρεμμούν και προστίθενται σταθερά και απειλητικά οι μόνιμοι-«έκτακτοι» ατομικοί φόροι όπως ο ΕΝΦΙΑ, δόσεις σε παλιά τραπεζικά δάνεια, ρυθμίσεις χρεών στο Δημόσιο κτλ.

(υπ.1) ΑΓΡΟΤΙΚΑ: Εως 5.000 εισόδημα δηλώνει το 90% των αγροτών με μέσο όρο ετήσιο εισόδημα μόλις 2.510,80 ευρώ

(υπ.2) ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΑΓΡΟΤΩΝ- σελ. 9-10

( υπ. 3) Πηγή για φωτό 1 και από κείμενο σελ 8 και 10

(υπ. 4) Η νέα ΚΑΠ δίνει χαριστική βολή σε μικρομεσαίους αγρότες



Πηγή: O ΓΑΤΟΣ ΤΟΥ ΛΕΝΙΝ
 

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου